Нажмите "Enter", чтобы перейти к контенту

Бензин і дизель: переваги та недоліки

Машини на бензині коштують дешевше дизельних , однак ДТ на завправках майже завжди на 50-60 копійок дешевше. Вічне питання: який тип двигуна вибрати?

Більшість людей при купівлі автомобіля дуже ретельно підходять до вибору. Причому дивляться не тільки компанію-виробника і модель, але і комплектацію машини. І не дивно, адже нерідко два однакових зовні автомобіля абсолютно по-різному поводяться в експлуатації, а різниця між ними полягає лише в деталях. Найголовніша «деталь» — силовий агрегат. І тут у багатьох автомобілістів виникає принципове питання: який тип двигуна — бензиновий або дизельний — віддати перевагу. Бензин начебто звичніше і стоїть автомобіль з них значно (на 15-30%) дешевше. З іншого боку, ціни на стелах АЗС на дизпаливо виглядають привабливіше — майже завжди на 50-60 копійок дешевше. Та й виробники в теххарактеристиках заявляють велику економічність автомобіля з дизельним «серцем». Ще один аргумент — європейці цінують дизеля більше. Не просто ж так!

Поради ж автомобілістів з числа «колишніх» кардинально різняться. З одного боку, багато розповідають жахи про те, що взимку «дизеля» не заводяться, що одна заправка неякісним паливом виведе з ладу паливну апаратуру, а ремонт кожній дрібниці обходиться в божевільні суми (кілька тисяч доларів). З іншого боку, власники «дизелів» називають всі ці доводи надуманими чутками, а поломки пов’язують виключно з помилками водіїв.

Експерти з’ясували головні переваги та слабкі місця дизельних моторів, а також те, як уникнути поломок власникам автомобілів з таким типом двигуна.

Головна відмінність бензину і дизеля

Це питання часто задають майстри механікам під час співбесіди при прийомі на роботу. Дивна річ, але опитані нами фахівці вантажних станцій (майже всі вантажівки їздять на дизелі) не можуть пояснити головна відмінність. А відповідь досить простий.

У першому випадку бензинові пари, перемішані з повітрям, підпалюються електричною іскрою. А в другому самозаймання парів дизельного палива відбувається під дією високої температури попередньо стиснутого повітря. Це обумовлює і різний підхід до конструкції деталей і вузлів моторів: в дизельному двигуні свічки запалювання замінені на свічки накалу, а основні деталі і вузли дизеля відрізняються більшою масивністю і запасом міцності (при займанні кожен раз відбувається спалах з детонацією і дизель розрахований витримувати такі «вибухи»).

Аргументи «за» і «проти» покупки машини з дизельним двигуном

Такий автомобіль економічніше бензину, але примхливий в експлуатації.

Переваги

  • Економічність. Споживає на 30-40% менше палива
  • Строк служби. Виходжують в двоє більше бензинового (до мільйона км без капремонту)
  • Ціна палива. Дизпаливо на 10-15% дешевше
  • Простіше конструкція. Відсутня система запалювання, а значить, надійність вище
  • Екологічність. Рівень CO2 дуже малий, а сажа і дим вилітають тільки на несправних моторах

Недоліки

  • Надійність. Погане паливо швидко виводить з ладу форсунки
  • Обслуговування. Коштує на 15-20% дорожче бензинового мотора
  • Комфорт. «Стукає» на початку руху і довго прогрівається
  • Практичність. Взимку можуть виникнути проблеми при заправці літнім паливом
  • Зручність. У випадку з ручною КПП передачі доводиться перемикати частіше
  • Джерело даних: експерти газети Сегодня

Чому дизель набирає популярність?

За даними дослідження консалтингового агентства J. D. Power Asia Pacific, що близько 25% всіх нових автомобілів в світі оснащені саме дизельними моторами, причому популярність цього виду палива з кожним роком зростає. Так, ще 10 років тому дизельним був лише кожен 10-й легковий автомобіль. Згідно з прогнозами експертів, до 2018 року частка таких машин буде щорічно збільшуватися на півтора-два процентних пункти. Причини — зростання цін на паливо і посилення екологічних норм щодо викиду шкідливих речовин автомобілями (у багатьох країнах світу з цієї причини водіям авто з дизельними моторами дають знижки на транспортний збір). Ще один плюс — можливість заправки біодизелем (ріпак), який у світлі скорочення запасів нафти є все більш актуальним.

В Україні ж легкові авто на дизпаливі тільки зараз починають набувати популярності. За даними інформаційно-аналітичного агентства Автоконсалтинг, за останніх 10 років популярність дизеля зросла вдвічі, але кількість таких автомобілів становить до 10%, та й то, мова йде в основному про позашляховиках, для яких питання економічності є пріоритетом (бензинові мотори на таких авто витрачають 14-15 л на 100 км, проти 9-10 л на дизелі).

Головна причина — авто, оснащене таким мотором, коштує дорожче — в середньому, на 30%. Наприклад, різниця в ціні Ford Focus в двох модифікаціях двигунів становить 50 тис. гривень. Для нашої людини таке подорожчання — серйозний аргумент на користь вибору автомобіля на бензині.

Проблеми взимку

Абсолютно всі опитані нами експерти кажуть, що проблеми з дизельним двигуном можуть виникнути взимку в разі заправки невідповідним сезону паливом. Справа в тому, що за фізичними властивостями дизпаливо поділяється на літній і зимовий. Перше при виробництві дешевше на 30%, однак і воно застигає вже при -5 градусах Цельсія (цей процес називається парафинизацией). Зимовий ж дизпаливо не застигає до -35 градусів. По ідеї, з настанням перших холодів на АЗС повинні завозити тільки сезонне паливо, проте, по-перше, роблять це не завжди, по-друге, заправники намагаються перед завезенням розпродати залишки літнього. Для автомобіліста результат заправки не відповідним сезону паливом може бути невтішним.

«У мене автомобіль став вже через 3-4 км, — говорить киянка Зоряна. — Коли його дотягли до СТО, з’ясувалося, що паливна система забита світлими пластівцями — ремонт обійшовся в 2 тис. грн.».

Щоб уникнути конфлікту з клієнтами, на багатьох заправках хімічать — додають депресорні присадки. Однак на деяких АЗС замість них ллють гас або, ще гірше, бензин — заправка такий бодягою може призвести до передчасного капремонту (від $3 тис.). На жаль, розпізнати підробку можна лише в лабораторії.

Особливості дизеля

1. Експлуатація

Відразу після запуску двигуна на багатьох автомобілях чутний характерний «тракторний» звук, який проходить лише після досягнення мотором робочої температури (правда, на багатьох сучасних автомобілях за рахунок конструктивних особливостей його вже не чути). При цьому двигун повільно прогрівається — якщо ви живете в 10 хвилинах від роботи, то двигун не буде встигати прогріватися і в салоні буде холодно. Зате рушити з місця не становить праці — момент на низьких обертах у дизелів близький до максимального, машина поїде на оборотах, трохи вище холостих: для позашляховика така особливість добре допомагає в подоланні перешкод.
Ще одна якість, за що дизельні двигуни так люблять встановлювати на позашляховики — такий двигун може нормально працювати повністю занурений у воду, головне, щоб вона не потрапила всередину (тому для забору повітря джипери часто встановлюють трубку-перископ, який височить над водою. А ось бензиновий двигун підвищеної вологості може і не пробачити — виходить з ладу електрика, якщо, звичайно, її ретельно не загерметизувати.

2. Обслуговування

Паливна система вимагає більш дорогого післяпродажного обслуговування: потрібно частіше міняти масла і фільтри. А для діагностики та ремонту сучасних дизелів необхідне дороге обладнання. Отже, вартість цих операцій теж буде висока. Стандартне ТО коштує близько 1-1,3 тис. грн. (проти 700-1000 у бензинового аналога). При цьому в Україні є дефіцит хороших фахівців з дизелів.
Зазначимо, що паливна система навіть при правильній експлуатації може зажадати капремонту (близько $700) вже після пробігу в двісті п’ятдесят — триста тисяч кілометрів (6-7 років). На автомобілях, оснащених турбіною, відразу до цього також наступає «смерть» турбіни, правда, її можна відремонтувати ($150-300).

3. Установка ГБО

Як і у випадку з бензиновим двигуном, на автомобіль можна додатково встановити газобалонне обладнання (ГБО). Але, як ми вже говорили, дизпаливо самозаймається під тиском, а бензин та газ потрібно підпалити. Специ вирішують проблему, організувавши процес так, що спочатку в циліндри подається деяка кількість солярки, яка, запалюючись, підпалює газо-повітряну суміш, що надходить у циліндри на такті випуску. Є сенс? Таке переобладнання коштує недешево (10-15 тис. грн.), а в зв’язку з тим, що дизель дешевше і економічніше бензину спочатку, відбиває себе таке переобладнання в 1,5—2 рази довше, ніж у випадку з бензином.

4. Вороги дизеля

Паливо невідповідної якості здатне вивести дизельний двигун з ладу навіть після однієї заправки у знайомого тракториста або далекобійника. Справа в тому, що стара техніка, наприклад, радянський трактор, спокійно переносить неякісне сірчисте паливо, а от якщо їм заправити сучасний автомобіль, поломка гарантована, особливо якщо паливо наливали в бак при вологій погоді або в каністру потрапило трохи води.

Пам’ятайте шкільні уроки хімії? Висока температура (при згоранні), сірка і вода призводять до виникнення сірчаної кислоти, а вона діє на всі деталі двигуна і паливної системи вкрай агресивно.

Але навіть якщо в паливі не було води, але перевищено вміст сірки, вона при попаданні картерних газів в масло скорочує термін його служби. Крім того, сірка скорочує термін служби каталізатора і сажового фільтра. Тому, якщо вам з якихось причин доводиться (або довелося) заправлятися сумнівним паливом, рекомендований виробником термін служби заміни масла необхідно скоротити вдвічі. Зазначимо, що ремонт наслідків неякісного палива обійдеться в серйозну суму — $500-1000, а відрізнити на око сірчисте паливо від безсірчаного неможливо.

Підсумки

Як бачимо, проблем у автовласника з дизельним двигуном може виникнути чимало — зрозуміти автомобіліста, який не бажає ризикувати заради економічності, цілком можна. Проте всі мої знайомі, які їздять на автомобілях з дизельним двигуном, стверджують, що при грамотній експлуатації дизель працює дуже довго. Так, відомо чимало випадків, коли автомобілі з таким типом двигуна навіть на українському паливі невисокої якості пробігали по 1-1,2 млн км (протягом 20-ти років), тоді як термін служби їх бензинових побратимів на точно такої ж моделі не перевищував 400-500 тисяч кілометрів. Тобто, дорогі автомобілі, розраховані на довгі роки життя, є сенс брати саме в дизельному варіанті.

Другий аспект — економічність. На кожних 100 кілометрів можна вигадати близько 30% палива (наприклад, 3 літри), що виправдовує більш високу початкову вартість авто вже через 2 роки (при річному пробігу близько 30 тис. км економія складає близько 25 тис. грн. у рік, правда, з цієї цифри потрібно відняти 2-2,5 тис. грн. зайвих витрат на сервіс). Чи варті ці переваги описаних вище проблем — вирішуйте самі. Але подумати однозначно потрібно.

Автор: Владислав Бовсуновський

Сергій Соловйов

Будьте первым, кто оставит комментарий!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code