Нажмите "Enter", чтобы перейти к контенту

Погана видимість: як не потрапити в аварію

У міжсезоння перепади температур і висока вологість провокують сильні тумани, видимість в яких скорочується в кілька разів. Як їздити в таку погоду?

З одного боку, тепла осінь— це непогано. У всіх нас є можливість довше насолодитися теплом і красою золотої пори року. Однак для автомобіліста така погода пов’язана з низкою складнощів.

По-перше, багато «перевзулися» у зимову гуму, яка, як відомо, неефективна при температурі повітря вище 7 і слабо ефективна до нуля градусів Цельсія — гальмує авто на зимовій гумі в таку погоду погано. Невже знову міняти її на літню?

По-друге, перепади температури і висока вологість повітря провокують сильні тумани, видимість в яких скорочується в кілька разів, — їздити в таку погоду дуже складно. По-третє, світловий день вже скоротився порівняно з літом в два рази, тобто туман посилюється сутінками. Але і це ще не все. Судячи за прогнозами синоптиків, ось-ось почнеться сезон дощів, до того ж дорога з очікуваним зниженням температури почне підмерзати.

Уточнимо, що будь-який з перерахованих вище факторів призводить до підвищення аварійності, а зараз, за збігом примх природи, всі вони починають діяти одночасно — в таких умовах будь-яка, навіть дрібна помилка водія може закінчитися трагічно.

Однак обережними варто бути не тільки водіям. За даними ДАІ МВС України, листопадові вечори (особливо в період годину пік з 17 до 20 годин) є найбільш небезпечними місяцями для пішоходів, причому найбільш сильно аварійність зростає саме в період так званого міжсезоння, коли на вулиці чи то осінь, чи зима — така погода, як ми вже писали вище, ось-ось настане. Експерти з’ясували, як учасникам дорожнього руху адаптувати свою поведінку на дорозі до нових умов, щоб не потрапити в аварію.

Безпечна швидкість

Про те, що швидкість повинна бути безпечною, знають всі. Але як визначити, яку саме потрібно вибрати в складних дорожніх умовах — коли туман, сутінки, слизький асфальт? З точки зору здорового глузду, швидкість є безпечною в тому випадку, якщо водій може зупинити машину і уникнути зіткнення у разі раптового появи перешкоди на своєму шляху, наприклад, якщо на дорогу раптово вискочить пішохід. Досвідчені водії для самоперевірки на безпечній ділянці дороги (переконавшись, що навколо нікого немає), різко б’є по гальмах — якщо в результаті «тесту» зупинний шлях набагато менше відстані видимості, значить, швидкість вибрана правильно (наприклад, при видимості в 150 м шлях не повинен перевищувати 40 м).

Однак, незалежно від результатів випробувань», ми рекомендуємо на слизькому покритті тримати дистанцію до попереду автомобіля, що йде як мінімум втричі більшу, порівняно з дорогою з нормальним покриттям. Наприклад: якщо при швидкості 60 км/год на дорозі з сухим покриттям зупинний шлях автомобіля складає 40 м, на мокрому — 52 м, то на зледенілій — 86 м! При цьому ще врахуйте, що відстань видимості може скорочуватися з-за темного часу доби, поганих погодних умов (дощ, туман, заметіль), «мертвих зон» на дорозі (припарковані машини, будівлі, зелені насадження).

У транспортному потоці дуже часто один транспортний засіб рухається за іншим з обмеженою дистанцією, причому умови для маневрування бувають вкрай обмеженими. У таких умовах водій позбавлений можливості вибирати швидкість руху, так як вона залежить від швидкісного режиму всього потоку і насамперед провідного автомобіля-лідера, а спроби обігнати або випередити транспортні засоби можуть призвести до аварійної ситуації.

Врахуйте, що залишатися в потоці можна лише в тому випадку, якщо лідер рухається з безпечною швидкістю. Якщо ж він «летить», сенсу гнатися за ним немає — будь-яке різке гальмування може призвести до масового ДТП, оскільки при обмеженій видимості водії йдуть позаду можуть не помітити зміни ситуації, а загальмувати на слизькій дорозі, як ми вже писали вище, не просто. Відірватися від групи досить легко — перебудуйтеся в правий ряд і зачекайте 30-60 секунд.

Протріть скла зсередини

Одне з найпоширеніших «автозаболеваний» в період міжсезоння — запотівання лобового і передніх бокових стекол. Природно, з забрудненими зсередини стеклами їздити не можна — погано видно.

Незважаючи на те, що водії нерідко жартують про «перегар після вчорашньої п’янки», справжньою причиною є різниця температур між вулицею і салоном. Найпростіший спосіб позбутися від «поту» — направити на скло сильний потік теплого повітря, а перемикач забору повітря перевести в положення «вулиця». Але якщо у вас новий автомобіль, оснащений салонним фільтром, а сам фільтр не змінювався протягом 20-25 тис. км, ця міра може і не допомогти — «картридж» потрібно терміново замінити (близько 200 грн.).

Також непоганим профілактичним засобом проти такої проблеми є обробка скла зсередини спецжидкостью (від 30 грн.). Природно, перед процедурою скла потрібно ретельно вимити і знежирити миючим засобом для вікон або, по-старому, натерти скло газетним папером після промивки — інакше будуть розлучення.

Перевірте лампи

Така дрібниця, як вихід з ладу лампочки ближнього світла, може стати великою проблемою, якщо світло зник далеко від дому на трасі, та ще й увечері, під час дощу або густого туману — за законом підлості. Якщо є з собою запасний комплект — замінити перегорілу лампочку під силу кожному водієві. А якщо запчастини немає?
Нагадуємо, що, згідно ПДР, заборонена експлуатація автомобіля з непрацюючою лівою фарою (передбачена відповідальність — від штрафу до 340 грн. до штрафмайданчика і адмінарешту) — потрібно або чекати до ранку, або брати буксир або викликати евакуатор.

А якщо ризикнути і доїхати «наосліп»? В умовах обмеженої видимості водій зустрічного автомобіля може неправильно визначити ваші габарити: наприклад, переплутати авто з мотоциклом. Результат — ДТП. Не менш небезпечно і рух автомобіля з непрацюючими задніми ліхтарями — в тумані такі машини виникають, мов фантоми, і водії їх помічають занадто пізно. Не забувайте і про протитуманної фари — її включення під час поганої видимості допомагає іншим ідентифікувати ваш автомобіль на дорозі.

Ну і, само собою, якщо влітку багато дозволяли собі безкарно перебудовуватися без включення покажчика повороту, то при нинішній погоді така зухвалість часто призводить до аварій з тяжкими наслідками.

Особливості руху в тумані

За даними світової статистики, з усіх аварій, що трапилися в тумані, близько 77% становлять зіткнення з автомобілем попереду. При цьому з’ясувалося наступне: більшість водіїв сумлінно намагалися витримати безпечне відстань між машинами, не здогадуючись про те, що людському оці всі предмети в тумані представляються приблизно в два рази віддаленими, ніж насправді! Туман не тільки погіршує видимість, закриває орієнтир, але, як показали дослідження, змінює забарвлення всіх кольорів предметів, крім червоного. Водієві потрібно знати і враховувати, що жовтий колір в тумані стає червонуватим, а зелений — жовтуватим: обережніше на світлофорах.

Включення дальнього світла фар не покращує видимість: світло, відбиваючись у дрібних водяних краплях, створює непрозору середу і засліплює водія. Тому в тумані слід їхати лише при ближньому світлі фар, який в якійсь мірі ще освітлює дорогу. Ще краще використовувати спеціальні протитуманні фари з низьким і широким пучком світла.

І восени, і взимку, і навесні їх необхідно включати, а вдень — бажано разом з ближнім світлом. Це допоможе водіям зустрічних і рухаються ззаду транспортних засобів раніше побачити автомобіль і прийняти необхідні заходи безпеки. Однак в тумані часто виникає ситуація, коли фари не допомагають — все одно нічого не видно ні вам, як не видно і вас. Хороший спосіб — включити аварійку: миготливі оранжеві вогні видно дуже добре, навіть якщо дуже густий туман!

Не забувайте про «аварийках»

Почнемо з того, що в темний час доби в умовах туману зупинка на неосвітленій автомобільній дорозі небезпечна в будь-якому випадку, а залишати автомобіль неосвітленим — злочин. Якщо потрібно зупинитися, заїжджайте на АЗС або паркінг, примикає до шосе, де і безпечно відпочити можна і перекусити (при сучасних АЗС практично завжди є кафешка).

Проте бувають ситуації, коли водій через технічну несправність змушений зупинити автомобіль у місці, де згідно з ПДР зупинка і стоянка забороняються або просто в ряду. У цьому разі водій зобов’язаний включити аварійну світлову сигналізацію, а якщо вона несправна або відсутня — виставити на відстані 26-30 м позаду автомобіля знак аварійної зупинки (трикутник із світлоповертаючих поплавців) або миготливий червоний ліхтар. Проте ні в якому разі не зупиняйтеся за закритим поворотом!
У цих рекомендаціях є один слизький момент — зупинка на вимогу співробітника ДАІ. Справа в тому, що даішники стоять згідно з визначеними начальством місцях дислокації і зобов’язані за зміну привезти визначену кількість протоколів за будь-якої погоди. На жаль, я багато разів бачив ситуації, коли інспектори зупиняють автомобілі з небезпечних місцях. В цьому випадку завжди намагайтеся прибрати авто з проїжджої частини, наприклад, заїхати на брівку.

Гальмуйте двигуном

Деякі водії здатні зберегти контроль над автомобілем в екстреній ситуації, особливо це стосується прийомів гальмування. То в силу неправильно щеплених в автошколі навичок (коли інструктор захоплюється дублюванням педалей), чи то з причини надмірної віри в можливості електронних систем безпеки (ABS, ED), водій у разі виникнення на дорозі перешкоди просто натискає на педаль гальма. Влітку на сухій дорозі цього цілком достатньо, щоб вчасно зупинитися. А якщо слизько? Автомобіль або йде юзом (без ABS), або гальмівний шлях збільшується на 2-3 метра, особливо якщо колесо потрапило на дорожню нерівність.

Сезонна рекомендація — гальмувати короткими качками: сильно натиснути на педаль і відпустити її кілька разів, поки автомобіль не зупиниться повністю, а пригальмовувати плавним і легким натисненням на педаль. Для підвищення ефективності гальмування використовуйте гальмування двигуном, швидко переходячи з підвищеною на знижену передачу (наприклад, з 4-ї на 2-у і відразу на 1-ю). Ще одна порада — не натискайте на педаль зчеплення до повної зупинки автомобіля. Навіть якщо двигун затихне, зекономлені сантиметри врятують від зіткнення.

Увага! Якщо ви вже встигли поставити зимову гуму, вибираючи швидкість руху, врахуйте, що при нинішній температурі гальмівний шлях автомобіля виріс. На шипованной гумі — на 5-6 метрів, арктичної — на 3-4 метри, європейської — на 2-3 метри.

Окремо про пішоходів

Статистика ДАІ МВС України свідчить про те, що кількість ДТП за участю пішоходів збільшується наприкінці жовтня і в листопаді. Головна причина в тому, що вже в 17.30 (початок години пік) темно, а в цей час люди поспішають на роботу і часто перебігають дорогу по зебрі, намагаючись встигнути на зупинилася на іншій стороні дороги маршрутку. До речі, саме так і сталося резонансне ДТП, коли екс-мер Києва Олександр Омельченко збив людину.

Інші часті порушення з боку пішоходів: перехід дороги в невстановленому місці, перехід перед близько їдучим транспортом, вихід на дорогу з-за стоячого транспорту або із-за предметів, що обмежують видимість водієві. Водієві, хто проїжджає повз переходу або місця, звідки він може вискочити (наприклад, біля зупинки або ринку), так і всім пішоходам, варто пам’ятати, що ввечері людину в темному одязі погано видно на проїжджій частині, часто водій помічає пішохода в самий останній момент, а якщо на вулиці дощ, то пішохода можна і зовсім не побачити.

Нагадуємо, що відповідно до ПРАВИЛ дорожнього руху пішохід зобов’язаний (!!!) перед виходом на дорогу, в тому числі й на пішохідний перехід, переконатися, що його водій бачить, що вихід на дорогу не створить небезпеки для руху, і не змусить водія екстрено вживати заходів для запобігання наїзду. Дії кожного учасника дорожнього руху, в тому числі і пішохода, повинні бути зрозумілі, передбачувані і безпечні для всіх. Також нагадуємо, що в темний час доби і в умовах недостатньої видимості пішоходи, які рухаються проїзною частиною чи узбіччям, повинні виділити себе для своєчасного їх виявлення іншими учасниками дорожнього руху — це може бути, наприклад, світловідбиваючий елемент на одязі. Ще одне правило — йти вздовж дороги потрібно обличчям до зустрічного транспорту.

Сергій Соловйов

Будьте первым, кто оставит комментарий!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code