Нажмите "Enter", чтобы перейти к контенту

У скільки обійдеться перевзування на зиму?

Якщо грошей на нові колеса небагато, доводиться шукати способи заощадити. Як вибрати найкращі за співвідношенням ціна/якість шини?

Напевно кожен автомобіліст знає, що однією з найголовніших процедур при підготовці машини до зимової експлуатації є зміна літніх шин на зимові. І процедура ця начебто нехитра, і асортимент в магазинах автозапчастин та шиномонтажних СТО величезний, та інформацією про властивості свого продукту продавці щедро постачають — залишається тільки взяти і замінити. Однак практика показує, що не все так просто.

Взяти, наприклад, процес покупки. Якщо грошей на нові колеса небагато, доводиться шукати шляхи для економії. Ясна річ, що точно так само, як ніхто не сперечається з твердженням про те, що краще бути здоровим і багатим, ніж бідним і хворим, так ніхто і не сумнівається в тому, що дорогі зимові шини відомих брендів є найкращими.

Орієнтовна ціна автообувки:

1. Зимові шини 196/65 R15 (чотири колеса для седана класу С), грн:

  • Дорогі – 4800-6000
  • Середні — 3400-4000
  • Дешеві – 2000-3200

2. Шиномонтаж – 100 грн (зняти – відбалансувати – поставити)
3. Рихтування дисків – 160 грн

Загальна: 2300-6300 грн

В нинішній кризовий час (на жаль, воно поки не закінчилося) багато хто вважають, що можна обмежитися покупкою найдешевшою гуми або взагалі купити беушну гуму з полустертым протектором і спокійно їздити до весни.
Більше того, завжди є частина автомобілістів, впевнених в тому, що можна і зовсім відмовитися від зимових шин, особливо якщо літні колеса — новенькі, з глибоким протектором. Але навіть якщо автомобіліст прийняв свідоме рішення придбати комплект нової якісної гуми, з’являється ще ряд питань. Як вибрати найкращі за співвідношенням ціна/якість шини? Чи є різниця в малюнку протектора і відрізняється розмірність літніх і зимових коліс? Купувати колеса з шипами або без них? Куди подіти літні шини, якщо немає гаража? Не займати ж половину балкона!

Ще одне питання — коли змінювати ці самі колеса. Так, зараз на вулиці не жарко, але і морози ще не настали. Буде зимова гума ефективна при плюсовій температурі? З іншого боку, якщо затягнути з заміною до перших заморозків, то доведеться стояти в багатогодинній черзі… «Сьогодні» з’ясувала відповіді на перераховані вище питання.

Сезон: шини можна міняти вже при +7 °С

Головна відмінність літніх шин від зимових — склад гумово-технічної суміші. Адже не секрет, що, «заморожування», звичайна гума погіршує свої зчіпні властивості, в результаті чого зростає гальмівний шлях. Але який конкретно температурі? Опитані нами під час відвідування європейського заводу Michelin експерти кажуть, що кожна шина реагує на зміну температури заздалегідь, однак прийнято вважати, що для шин зима починається вже при +7 °С.

Однак якщо ви не встигли поміняти шини, нічого страшного — результати випробувань показують, що навіть при 0 °С авто на літній гумі має набагато менший гальмівний шлях в порівнянні з переобутым! Більше того, в нинішніх погодних умовах, коли вранці температура коливається від -2 до +4 °С, а вже до полудня повітря прогрівається до +12 °С, гальмівний шлях на зимових шинах збільшується до метра. Правда, це твердження справедливе тільки для сухого асфальту — якщо ж дорога покрита тонкою кіркою льоду, управляти автомобілем на літній гумі стає небезпечно. Іншими словами, якщо ви зробили заміну літніх шин на зимові вже зараз, побоюючись черг на шиномонтажних майстерень, дотримуйтесь особливої обережності при маневруванні і знижуйте швидкість — ефективність гальмування вже впала.

Умови: для села чи міста?

Варто відзначити маловідомий, але дуже важливий при виборі моделі шини факт, що зимові шини діляться на дві групи. Перша — шини середньоєвропейського типу, орієнтовані на асфальтовані дороги, які регулярно чистять. Їх твердість (цей показник вказаний у паспорті шини і часто вибитий на колесі) по Шору — 58-65 од. Друга група — скандинавські або нордичні шини. Вони створені спеціально для засніжених і зледенілих доріг, тому і відрізняються меншою твердістю — від 50 до 55 одиниць (для порівняння, жувальна гумка має твердість у 20 одиниць).

Нерідко виробники випускають шини з одним і тим же типом протектора і під однаковою назвою, але з різною твердістю. Тому ми радимо звернути увагу на цей параметр особливу увагу — «м’які» шини краще чіпляються за лід (фахівці навіть називають їх на своєму сленгу «липучками»), однак у міських умовах щедро посипаних соляним реагентом доріг і частою відлигою вони не набагато ефективніше літніх і до того ж при їзді по чистому асфальту піддаються швидкому зносу.

Якщо за дорогою ніхто не стежить, як це і відбувається в сільській місцевості, нордичні шини будуть працювати краще «міських». Зверніть увагу на малюнок протектора: має бути безліч прямокутних шашечок, розташованих у шаховому порядку. Також величезне значення має наявність дрібних смужок (ламелей) на протекторах шин, за рахунок яких зимова шина краще тримає дорогу (вона як би чіпляється ламелями за найменші нерівності).

Важливе застереження стосується ширини покришки: щоб підвищити прохідність, багато автомобілістів віддають перевагу купити шини ширше і вище (наприклад, 205/70 R15 замість 195/65 R15). Але вузька шина набагато краще продавлює під собою сніг (за законами фізики), а тому керованість, гальмівний шлях і характеристики розгону на засніженій дорозі у неї набагато краще. Замість цього краще вибирайте шину з максимально великою глибиною протектора — від 9 до 10 мм — така шина і служить довше, і підвищує кліренс.

Шипи: мегаполісу не потрібні

Одне з найпоширеніших водійських помилок — думка про те, що найкращі шини для зими повинні бути оснащені шипами. Шиповані шини дійсно дуже гарні в ожеледицю і на снігу, оскільки забезпечують мінімальний гальмівний шлях, а ризик заносу на слизькій дорозі на шипів мінімальний.

Наприклад, у Фінляндії при експлуатації автомобіля в зимовий період дозволяється використовувати лише ошипованную гуму. Але існує і безліч аргументів проти шипованої гуми. Причому всі претензії до неї стосуються властивостей таких шин при русі по звичайного асфальту.

По-перше, в міських умовах термін експлуатації такої гуми зменшується. По-друге, вона відрізняється підвищеним рівнем шуму. По-третє, тягне за собою збільшення витрати палива. По-четверте, шипи руйнують асфальт — з цієї причини в країнах, де ожеледь рідкість, їзда на автомобілі з шипованими шинами заборонена.

Самий головний аргумент проти шипованої гуми заснований на результати порівняльних тестів шиповану і нешипованої гуми. Так, тести показують, що на засніжених і зледенілих дорогах, особливо гірських, шипи вдвічі ефективніше стандартної гуми. У той же час експерти відзначають, що гальмівний шлях на асфальті з шипами на третину вище в порівнянні зі звичайними зимовими шинами. Тому перед покупкою гуми подумайте про те, у яких умовах ви будете експлуатувати вашого залізного коня.

Зберігання: гараж, балкон або склад?

Найкращий варіант для збереження літніх коліс в зимовий період — залишити їх в гаражі накачаними і «одягненими» на диски. Але дозволити собі купити 4 запасних диска (близько $400-1000) може собі далеко не кожен автомобіліст, так і гаража у більшості немає. Тому більшість водіїв вважає за краще замінити літню гуму на зимову, а порожні покришки скласти на балконі.

Однак при цьому часто забувають, що шина повинна правильно зберігатися, інакше навесні її буде неможливо відбалансувати (порушиться геометрія колеса в результаті викривлення гуми). Щоб цього уникнути, потрібно запам’ятати кілька нюансів.

По-перше, підвішувати шини без дисків не можна, як не допускається й їх горизонтальна укладка один на одного в штабель. Дозволено зберігати їх лише у вертикальному положенні (як би «стоячи»), але при цьому обов’язково регулярно (раз в три-чотири тижні) провертати їх, щоб порожня шина не деформувалася. По-друге, клімат у приміщенні повинен бути сухим. По-третє, будь-які інші предмети (особливо важкі) класти на шини категорично заборонено! Додамо, що навколо шин потрібно залишати простір для того, щоб шини вентилювати — зберігався мікроклімат для зберігання. Краще всього замовити послугу зберігання на складі — сьогодні за неї беруть від 20 до 50 грн. за місяць зберігання. Шини збережуться, та балкон (гараж) не буде заставлений.

Не довіряйте внесезонке

Багато українські автолюбителі досі вірять у міф про всесезонної гумі як універсальної. А раз є попит, то є і пропозиція — випускають всесезонну гуму тільки тому, що її купують (у тих країнах, де температура рідко опускається нижче 5 °С нижче нуля). Однак проста логіка і багаторічний досвід показують, що одна і та ж шина не може поводитися однаково в +40 °С, і в -20 °С. Гумова суміш, з якої виготовляються літні шини (часто із застосуванням кислоти силіки) повністю втрачає свої властивості при -5 °С морозу.

Зимові шини, навпаки, розраховані на роботу від +7 °С, відповідно, їх готують з абсолютно іншої суміші. Зважаючи різних завдань, відрізняється і малюнок протектора. Літніх шин потрібні стійкість до аквапланування, керованість на сухому і мокрому асфальті, зимових — стійкість до заносу, керованість і гальмівні властивості на снігу і льоду. На снігу показники фрикційних шин краще, ніж у всесезонки, на 31-82%, на льоду — від 34 до 60%, а при проходженні поворотів — на 10-17%.

Владислав Бовсуновський
 

Сергій Соловйов

Будьте первым, кто оставит комментарий!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code