Нажмите "Enter", чтобы перейти к контенту

У США дозволили експлуатацію безпілотних автомобілів на дорогах загального призначення

Влада американського штату Невада першими легалізували безпілотні транспортні засоби. Автомобільна індустрія стоїть на порозі нової епохи — безпечного дорожнього руху, — пише Олексій Бондарєв в № 21 журналу Корреспондент від 1 червня 2012 року

.

Українці, звиклі до хамства водіїв, особливо дорогих машин, знають, що сміливо перетинати дорогу по пішохідному переходу можна тільки перед автомобілем з червоними номерами. Наявність таких номерів означає, що це машина дипломата.

В американському штаті Невада автомобілі з червоними номерами викликають почуття безпеки з іншої причини. Справа в тому, що за рішенням місцевої влади такими номерними знаками будуть оснащуватися безпілотні моделі, випробування яких почалися в травні цього року.

Невада, безумовно, увійде в історію автомобілебудування, вперше дозволивши експлуатацію безпілотних машин на дорогах загального призначення. Безпілотники виросли з коротких штанців і пройшли багаторічні випробування на спеціальних полігонах. Тепер їх будуть вдосконалювати в транспортному потоці з звичайними автомобілями, якими керують люди.

Безпілотники виросли з коротких штанців і пройшли багаторічні випробування на спеціальних полігонах.Тепер їх будуть вдосконалювати в транспортному потоці з звичайними автомобілями, якими керують люди.

Першу ліцензію на проведення таких випробувань отримала компанія Google. Для розробки концепції безпілотного автомобіля, більш безпечного і надійного, компанія модифікувала серійний гібридний автомобіль Toyota Prius.

Вибір цієї моделі в якості базової для експериментів невипадковий. Свого часу засновники Google Ларрі Пейдж і Сергій Брін були в числі основних популяризаторів даної машини на американському ринку. Молоді мільярдери воліли їздити саме на цій надзвичайно економічною і екологічною машині вартістю всього $ 35 тис., а не на дорогих ексклюзивних автомобілях, які зазвичай за душі сильним світу цього.

Google витратила кілька років на розробку устаткування, що дозволяє звільнити водійське крісло в салоні, перетворивши його на пасажирське. Навесні поточного року компанія здала своєрідний іспит управлінню транспортних засобів штату Невада, продемонструвавши можливості безпілотного «гугломобіля» на швидкісних шосе і на жвавих центральних вулицях Лас-Вегаса і Карсон-сіті.

Історичне рішення, що дозволяє автомобілю, веденого комп’ютером, їздити по вулицях разом із звичайними машинами, коли-небудь буде фігурувати в енциклопедіях, каже американський автокритик Ларрі Арчер.

Google не єдина компанія, що займається розробкою безпілотних автомобілів. Цій темі в тому чи іншому вигляді приділяють увагу в останні роки всі великі виробники

За словами експерта, таке рішення, а також заяви Google про те, що до початку серійного виробництва автомобілів залишилося п’ять років, свідчать про початок нової ери у сфері транспорту.

У тому, що такі машини будуть затребувані відразу ж після надходження в продаж, сумнівів немає, переконаний Арчер. «Багато людей сприймають водіння як необхідність і з задоволенням сприймуть ідею пересування у власному автомобілі, який не дасть їм втомитися від керма і педалей», — вважає експерт.

Що стосується тих, хто кайфує за кермом, то і вони можуть сприйняти ідею безпілотного автомобіля на ура. “Задоволення від водіння, як правило, асоціюється зі швидкістю на добрій дорозі, — каже Арчер. — В міських пробках навіть самий затятий любитель драйву з радістю довірить кермо комп’ютера».

Google не єдина компанія, що займається розробкою безпілотних автомобілів. Цій темі в тому чи іншому вигляді приділяють увагу в останні роки всі великі виробники. А влада деяких країн, включаючи США, Великобританію, Швецію, активно розвивають законодавчу базу, щоб підготуватися до вторгнення роботизованих автомобілів.

Штучний інтелект

За словами Брюса Бреслоу, голови управління транспортних засобів Невади, червоні номери передбачається встановлювати тільки на експериментальні «гугломобілі». У лівій частині номерного знака буде розташований знак нескінченності — саме його в Google вибрали в якості символу автомобіля майбутнього.

Червоний колір був вибраний невипадково. Звичайним громадянам та органам правопорядку буде легше розпізнати поки ще дивовижні безпілотні машини. Влада вже вирішили, що коли безпілотники підуть в серію, на них будуть встановлювати номерні знаки більш нейтрального, зеленого кольору, пояснює Бреслоу. Але символ нескінченності залишиться.

Принцип роботи автоматизованої системи управління «гугломобилем» схожий на багато інші продукти Google і заснований на інтеграції різних сервісів компанії. У якійсь мірі він є логічним розвитком проекту Google Maps і його «відростка» Google Street View.

Принцип роботи автоматизованої системи управління «гугломобилем»схожий на багато інші продукти Google і заснований на інтеграції різних сервісів компанії

З їх допомогою «гугломобіль» завжди знає, де знаходиться і як дістатися до мети, яку ставить власник автомобіля. При цьому Google Maps також оперативно збирає дані про пробки на дорогах, що дозволяє складати оптимальні маршрути.

Зрячим автомобіль роблять камери, розміщені в салоні, радари, вбудовані в передній бампер, а також пристрій, що багато в чому визначає зовнішній вигляд «гугломобіля». Це розташований на даху оптичний датчик, здатний визначати відстань до об’єктів за допомогою відбитого від них світла.

За керування «гугломобилем» відповідає роботизована система, що має прямий зв’язок з кермом, трансмісією і двигуном.

Перші випробування проводилися в Каліфорнії, в околицях штаб-квартири Google, розташованої в місті Маунтін-В’ю. На даний момент основним автомобілем для випробування системи безпілотного руху служить Toyota Prius. Інженери Google працюють з шістьма тестовими машинами цієї марки.

Крім того, журналісти розвідали, що недавно парк тестових «гугломобілей» поповнився двома представниками інших марок — Audi TT і Lexus RX450h. Так само як дітище Toyota, обидві ці машини є гібридними — поряд зі спалюванням бензину вони використовують для руху електроенергію.

За керування «гугломобилем» відповідає роботизована система,що має прямий зв’язок з кермом, трансмісією і двигуном.

На поточний момент сумарний пробіг «гугломобілей» склав близько 320 тис. км. В Google особливо пишаються тим, що за весь цей час з їх участю стався лише один дорожній інцидент — невелике зіткнення з іншою машиною, якої, до речі, теж виявилася Toyota Prius. Однак у момент аварії «гугломобіль» знаходився в ручному режимі і управлявся людиною.

Крім інженерів Google, безпілотниках вже пробували їздити звичайні люди. Так, одного разу «гугломобіль» відвіз в закусочну відомої мережі Taco Bell сліпого пасажира.

Для того щоб зробити машину безпечної, довелося добряче попрацювати над її інтелектом. У Google за напрям безпілотних автомобілів відповідає Себастьян Трун, до приходу в компанію очолював лабораторію з вивчення штучного інтелекту в Стенфордському університеті. Ще в 2005 році його команда створила апарат, який переміг у конкурсі безпілотників, організованому міністерством оборони США.

Лічені роки

Google не перша компанія, яка інвестує в розробку безпілотних машин. Ще в 1980-х німецькі військові відчували мікроавтобус, обладнаний видеодатчиками і здатний змінювати напрямок руху без участі людини. Досвідчені зразки навіть вдавалося розігнати до 100 км/ год, однак всі експерименти проводилися на порожніх вулицях і практичного результату не принесли.

В останні роки про подібних дослідженнях заявляли такі великі виробники, як General Motors, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volkswagen і Volvo.

Покупці свіжих моделей деяких з цих концернів вже сьогодні мають можливість доторкнутися до технології майбутнього. Наприклад, існують автомобілі, здатні асистувати водієві при парковці і по суті навіть паркуватися за нього. Також передвісником нової ери є такі функції, як утримання машини на заданій смузі траси, попередження про потенційне зіткнення і т. д.

В останні роки про подібних дослідженнях заявляли такі великі виробники, як General Motors, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volkswagenи Volvo.

Поступове вдосконалення технологій веде до створення цілих комплексів з управління автомобілями, роль водія в якому стає все менш значущою.

Характерний приклад — творчість інженерів General Motors, а точніше, що входить в концерн компанії Cadillac. Вже протягом двох-трьох років підприємство планує оснащувати свої автомобілі напівавтоматичною системою управління Super Cruise.

У Volvo ведуться роботи над технологією автоматичного «дорожнього поїзда». Ця концепція передбачає рух легкових автомобілів своєрідними колонами, коли за кермом ведучої машини знаходиться людина, а інші транспортні засоби в колоні управляються комп’ютерами.

Ряд технологій, покликаних звільнити водія-людини, вже були продемонстровані дослідниками Массачусетського технологічного інституту і Університету Карнегі-Меллона в Піттсбурзі. Наприклад, протестована розробка, пророча траєкторію і швидкість руху навколишніх об’єктів.

“Ці технології будуть найближчим часом ліцензовані і куплені найбільшими виробниками автомобілів, — стверджує Арчер. — Крім того, більшість з них, безумовно, самі готують подібні рішення».

Але Google, раніше не помічений в особливих пристрасті до автомобільному ринку, став першою компанією, офіційно допущеної до дослідної експлуатації своїх безпілотників на громадських трасах.

Вибір Невади для проведення випробувань був зумовлений: влада саме цього штату в лютому поточного року першими в світі дозволили використання машин без водія.

«Це був перший великий крок до епохи безпечних автомобілів без водіїв», — говорить Райан Кало, професор Стенфордського університету.

Google, раніше не помічений в особливих пристрасті до автомобільному ринку, став першою компанією, офіційно допущеної до дослідної експлуатації своїх безпілотників на громадських трасах

Сьогодні аналогічні законопроекти розглядаються в ряді інших штатів, наприклад, у Флориді, Каліфорнії, Оклахомі. Американські чиновники вважають, що мотивація для просування безпілотних технологій не підлягає сумніву.

“Більша частина автомобільних аварій відбувається через людських помилок, — зазначає сенатор від Каліфорнії Алекс Падилла. — Безпілотні машини, що використовують розумні комп’ютери і різні сенсори, зроблять дорожній рух безпечним».

Деякі інші держави також готуються випустити на свої дороги порозумнішали автомобілі. Правда, на відміну від бравих американців, вони не поспішають видавати радикальні закони.

«Зараз є машини, які вміють самостійно паркуватися, але вони лише допомагають водієві, а не замінюють його», — говорить голова парламентського комітету Великобританії з транспорту Роберт Гіффорд. За його словами, перш ніж приймати закони з серйозними наслідками, необхідно ретельно розглянути, як буде розвиватися безпілотна технологія в найближчі десять років.

Саме такі строки у Google вважають реальними для доведення технології до розуму, говорить представник компанії Ентоні Левандовскі. Причому в цей термін вміщаються і законодавчі нюанси, і організаційні моменти.

А власне розробку самого «гугломобіля» в компанії планують завершити в найближчі кілька років. «Якщо не вийде — ганьба нам як інженерам», — озвучує Левандовскі амбітні плани Google.

Розумнішають на очах

Завдяки новітнім технологіям автомобілі починають допомагати водієві буквально на кожному повороті. Роль людини за кермом постійно знижується.

Area View. Чотири камери виводять на дисплей круговий огляд машини і навіть вид зверху. Система дозволяє максимально безпечно виїхати з парковки і пересуватися вузькими вулицями

Blind Spot Monitor. При появі іншого автомобіля в «сліпій» зоні видимості система попереджає водія за допомогою сигнального світлодіодного індикатора, вбудованого в бічні дзеркала

City Safety. На низьких швидкостях автомобіль сам гальмує, якщо бачить перешкоду. На трасі дає можливість слідувати за що йде попереду машиною, не перевищуючи задану дистанцію і її швидкість

Dynamic Light Assist. Перемикає дальнє і ближнє світло фар, щоб не зліпити зустрічні автомобілі. Фари також реагують на рух керма, більше висвітлюючи ту ділянку дороги, на який повертає водій

Keyless Entry. Дозволяє закривати і відкривати автомобіль, не виймаючи ключі з кишені або сумки. Розташовані по периметру автомобіля датчики виявляють присутність ключа і подають команду на замикаючий механізм

Park Assist. Знаходить підходяще місце для паркування, розраховує траєкторію і бере на себе рульове управління. Водій лише регулює швидкість паркування

Smart Tire. Спеціальні датчики, якими оснащені покришки, визначають різні види дорожнього покриття і автоматично змінюють профіль і протектор навіть під час руху

Stop&Start. Вимикає двигун при кожній зупинці машини (на світлофорах, в пробках), що заощаджує до 10% на витраті палива і знижує кількість шкідливих викидів. Включається двигун натисненням педалі зчеплення

Дані інформаційно-довідкової служби Корреспондента

***

Цей матеріал опублікований в №21 журналу Корреспондент від 1 червня 2012 року. Передрук публікацій журналу Корреспондент в повному обсязі заборонено. З правилами використання матеріалів журналу Корреспондент,опублікованих на сайті Корреспондент.net, можна ознайомитися тут.

Кореспондент.biz
Ця ж новина на Кореспондент.biz

Будьте первым, кто оставит комментарий!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code