Нажмите "Enter", чтобы перейти к контенту

Як уникнути дрібних аварій з великими наслідками

Розглянемо найпопулярніші «випадкові» ДТП, їх причини і те, якої тактики потрібно дотримуватися водієві на дорозі, щоб їх уникнути.

Досвід показує, що при грамотній поведінці водія ймовірність аварії мінімальна, а наслідки її будуть незначними.

Безпечний прохід

Навчаючи правил і основам водіння, інструктори нерідко забувають розповісти про тактику безаварійної їзди, причому, не завжди вчать цьому і в школах підвищення водійської майстерності. Так, після навчання «екстрім-драйву» водії вміють керувати машиною в заметі, з ходу повертати її на 360 градусів, і входити в крутий поворот на швидкості вище 80 км на годину. Але проведене в 2008-му році в Норвегії дослідження показало, що випускники таких курсів частіше потрапляють у ДТП, ніж звичайні водії.

На думку експертів, для безпечної їзди водій повинен враховувати кілька факторів. По-перше, навколо автомобіля повинен бути запас простору. Очевидно, щоб можна було зробити маневр, тобто піти від зіткнення, потрібно, щоб було куди йти. Адже якщо автомобіль рухається в щільному оточенні інших машин, то в разі чого піти від зіткнення буде нікуди — відсутній вільний простір навколо, заважають інші машини. По-друге, повинен залишатися запас динаміки. Мова йде про можливості швидко змінювати швидкість руху, тобто швидко прискорюватися і швидко сповільнюватися. Адже якщо зараз ви маєте якийсь запас простору, то вже через секунду ситуація може змінитися, а вільний простір — зменшитися. Інакше кажучи, якщо водій авто, що рухається попереду різко дав по гальмах, у вас повинна бути можливість вчасно зупинитися або крутнути кермом і, натиснувши на газ, об’їхати перешкоду. Третій чинник — постійна готовність водія до виникнення екстреної ситуації. Скажімо, якщо ви проїжджаєте повз припаркованого вантажівки або автобуса зупинився, який загороджує вам огляд, зобов’язані припустити, що за нього може вибігти людина.

Типові ситуації на дорозі, які призводять до ДТП

«Мертва зона»


Термін «мертва зона» означає невидиму область простору. Очевидно, якщо якась прилегла до вас область дороги для вас невидима, то потрібно бути готовим до того, що з цієї «мертвої зони» може хтось або щось вискочити або виїхати. Але в житті часто доводиться спостерігати, як водії проїжджають повз припаркованого вантажівки і навіть не думають про те, щоб знизити швидкість або збільшити бічний інтервал. А раптом з-за вантажівки на дорогу вийде пішохід?

Виїзд на головну

Водій виїжджає з другорядної дороги на головну і пропускає мають перевагу автомобілі. Для цього повертає голову наліво і повільно їде, повертаючи кермо праворуч. Приблизно 70% випадків цей маневр вдається, але справа з’являється «мертва зона» (нагадаємо, голова водія повернена вліво), а там може стояти інший автомобіль — в’їхати в нього простіше простого. Щоб не допустити подібної аварії, головою треба крутити постійно, особливо на заокругленнях доріг.

Ще один випадок: з розв’язки на магістраль виїжджає автомобіль. Водій оцінює відстань до наближається по головній дорозі автомобіля, розуміє, що авто ще далеко, і сміливо, не поспішаючи, в’їжджає на магістраль. Але він не врахував, що водій на головній дорозі рухається з високою швидкістю і вже через пару секунд виявиться поруч. Помилка в тому, що замість швидкості оцінюється відстань. Це і призводить до плачевних наслідків. Запам’ятайте: автомобіль, що рухається далеко з великою швидкістю, набагато небезпечніше автомобіля, який рухається недалеко від вас, але повільно. Тому, щоб уникнути подібної аварії, дайте йде по головній дорозі авто побільше запасу — навіть якщо ви створите для нього перешкоду, він як мінімум побачить вас і встигне сповільниться, або ви наберете швидкість.

Рулювання однією рукою

Водій легкової машини довго їхав по трасі. Оскільки дорожня ситуація довго була досить спокійною, він відчув себе розслабленим і вів машину, підтримуючи кермо двома пальцями однієї руки. Проїжджаючи закруглення дороги, він також керував однією рукою. Але раптово на його шляху опинилася яма, в яку потрапило переднє колесо машини. Від удару кермо вирвався з рук водія, оскільки він не чекав цього, не зміг утримати кермо пальцями однієї руки. В результаті некерований автомобіль з’їхав у кювет на узбіччі.

Такі ситуації є поширеними. Незважаючи на те що в ПДР цей момент не прописаний, проста логіка підказує, що рулювання однією рукою може призвести до трагедії (дозволяється лише перериватися для перемикання передачі). В даному прикладі саме це завадило водієві уникнути ДТП. Якщо б він тримав руки на кермі в класичній позиції «9-3» або «10-2» (подумки уявіть собі стрілки на циферблаті годинника), він був би в будь-який момент психологічно і фізично готовий до подібної ситуації, зберіг контроль над машиною після попадання в яму і поїхав далі. Щоб зрозуміти, яке зусилля виникає при наїзді на яму, попросіть друга на пасажирському сидінні несподівано смикнути з усієї сили за кермо (досліди можна проводити тільки на закритих майданчиках): утримати кермо можна лише двома руками.

Помилка на повороті

Автомобіль рухався по шосе зі швидкістю 90 км/год (не порушуючи ПДР). Попереду по ходу руху водій побачив невелике закруглення дороги. Однак після повороту керма водій зрозумів, що увійшов в поворот дуже швидко, вирішив перестрахуватися і зняв ногу з педалі газу. Тут же машину занесло і викинуло на зустрічну обочину.
Помилка — водій вирішив гальмувати, вже коли колеса були повернені і машина рухалась по дузі. Гальмування викликало перерозподіл ваги машини з задніх коліс на передні і ослаблення зчеплення з дорогою. Швидкість потрібно знижувати до початку повороту! А якщо проґавив, краще взагалі педалі не чіпати — нехай собі машина котиться по дузі, поки не вийде на пряму.

Нюанси їзди по місту

Більшість так званих «випадкових» аварій відбувається безпосередньо на дорогах великих міст. Причини — безліч перехресть, припаркованих автомобілів, зупинок громадського транспорту, заторів і водіїв-лихачів і все це — у поєднанні із застарілою дорожньою інфраструктурою (знаки, розмітка) і ямами на дорогах. Природно, дорожня ситуація у таких умовах може змінитися в будь-яку секунду. Щоб бути готовим до цього, водієві потрібно уважно дивитися на дорогу у всіх напрямках і відстежувати ситуацію і попереду, і збоку, і по дзеркалах (спостерігати за що йдуть ззаду машинами), аналізувати дорожню обстановку і прогнозувати її подальший розвиток.

Наприклад, якщо ви дивіться не тільки на попереду автомобіль, але і на 5-6 машин попереду нього, то зможете передбачити гальмування свого лідера заздалегідь. Так, якщо п’ята машина спереду включила стоп-сигнали — значить, через кілька секунд почне гальмувати, водій автомобіля перед вами. Тож і ви можете плавно знижувати швидкість заздалегідь і тим самим уникнути виникнення екстреної ситуації — якщо ви різко натиснути на гальма, водій автомобіля позаду вас може не зреагувати вчасно (наприклад, в цей момент він розмовляє по мобілці або відволікся на перемикання магнітоли) — і станеться зіткнення. А якщо в дзеркалах ви за 200-300 метрів від себе побачили лихачів (автомобіль, без причини часто міняє рядність), ви заздалегідь можете підлаштувати свої дії так, щоб не перетинатися з ними в одному ряду — правило «дай дорогу дурневі» є універсальним.


Якщо запитати будь-якого водія на вулиці про те, як потрібно поводитися за кермом, якщо попереду видно дорожні роботи, практично в 100% випадків відповіддю буде рада знизити швидкість і акуратно об’їжджати численні перешкоди у вигляді дорожніх ям, техніки і розкиданих робочими інструментів (таке буває дуже часто). Однак така вперта річ, як статистика, показує, що в Києві під час практично кожної серйозної реконструкції в місці проведення ремонтних робіт стаються ДТП із тяжкими наслідками. Наприклад, через тиждень після початку розширення Жулянського мосту лихач на джипі в’їхав у колісний екскаватор — той їхав дуже повільно, водій джипа просто не встиг вчасно зменшити швидкість. В результаті аварії загинула людина.

Цю історію ми навели як типовий приклад, але схожі ситуації зі смертельним результатом відбувалися і коли починали робити Швидкісний трамвай, і Московську площу, і Дніпровську набережну. До речі, за нашими спостереженнями, дрібні аварії в цих місцях відбуваються і зараз, коли перераховані вище будівництва закінчують — вночі водії просто не встигають зреагувати на раптові зміни дорожньої ситуації, коли три ряди раптово перетворюються в один, дорога не освітлена, а тимчасові знаки розставлені так, що збивають з пантелику навіть досвідчених автомобілістів. Особливу обережність при проїзді місць ремонтних робіт потрібно дотримуватися в осінньо-зимовий період: дощ (сніг) і мокра жижа з будівельного пилу і каменів можуть привести до втрати контролю над автомобілем. Саме тому настійно рекомендуємо знижувати швидкість завчасно.
 

Сергій Соловйов

Будьте первым, кто оставит комментарий!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code